17 listopada 2017
   
Tekst

Szukaj w serwisie

Nie wyobraasz sobie dnia bez sodyczy? Nie moesz funkcjonowa bez codziennej dawki cukru? Moesz by uzaleniony od jedzenia sodkich produktw. Sprawd, skd bierze si apetyt na sodycze i jak sobie z nim radzi.

Zgodnie z danymi przedstawianymi przez Polbisco przecitny Polak spoywa rocznie ponad 1,2 kg samej czekolady. To dopiero pocztek - aby obliczy cakowit poda cukru w diecie naley doda do tego rwnie ciasta, ciasteczka, cukierki, sodkie buki, cukier stoowy, a nawet napoje i tzw. "smakowe" produkty mleczne. Cukier obecny jest praktycznie we wszystkich produktach, ktre jemy na co dzie. Nic wic dziwnego, e mona si od niego uzaleni.

Na cukrowej hutawce - midzy wilczym godem a chwilow ulg

Nadmiar cukru we krwi powoduje cige jego wahania w organizmie, a co za tym idzie stae uczucie godu, ciga ochota na "co sodkiego" i w konsekwencji wystpowanie nadwagi, otyoci oraz chorb dietozalenych m.in. insulinoopornoci, cukrzycy typu II czy prchnicy zbw. Zacznijmy jednak od pocztku.

Sigajc po sodkie produkty dostarczamy naszemu organizmowi tzw. pustych kalorii - sam cukier plus tuszcze nasycone oraz kwasy tuszczowe typu "trans" obecne zwykle w czekoladzie, batonach, ciastach i sodkich bukach. Wikszo tych produktw obfituje w due dawki kalorii bez praktycznie adnych wartoci odywczych, jednym sowem jemy zwyke "mieci", ktrych nasz organizm nie wykorzystuje do celw budulcowych, czy regulujcych, ale odkada je praktycznie w caoci w postaci tkanki tuszczowej. Natychmiast po spoyciu sodyczy poziom cukru we krwi bardzo gwatownie ronie (w przeciwiestwie do penowartociowego posiku, po ktrym cukier wzrasta powoli) i rwnie szybko spada, czsto poniej poziomu wyjciowego. W praktyce oznacza to, e szybko stajemy si z powrotem godni i rozdranieni, tym chtniej sigajc po kolejn dawk energii. Tak te koo si zamyka.

Regularne, penowartociowe posiki - recepta na pokonanie sodyczoholizmu?

Jedzc regularne, penowartociowe posiki skadajce si z produktw penoziarnistych, warzyw, owocw i produktu biakowego nigdy nie doprowadzimy do stanu hipoglikemii, czyli wanie nadmiernego spadku poziomu glukozy we krwi. Pamitajmy wic, aby codziennie je 4-5 posikw dziennie w rwnych odstpach czasu, co okoo 2-3 godziny. Jest to zasada prosta i powszechnie znana, ale dajca pozytywne efekty zarwno w walce ze spoywaniem nadmiernej iloci sodyczy jak i zbdnymi kilogramami.

Naturalne rda cukru - nie unikaj ich!

Pamitaj te, aby nie unika naturalnych rde cukru czyli owocw, warzyw i penoziarnistych produktw zboowych, ktre powinny stanowi podstaw naszej codziennej diety. Te zdrowe cukry s nam potrzebne m.in. do prawidowego odywienia mzgu czy mini. Niedobr glukozy a take hipoglikemia powoduje senno, zmniejszon koncentracj i rozdranienie. Te czynniki rwnie mog powodowa nadmierny apetyt na sodycze, w tym wypadku spoywanych w celu poprawienia humoru i dodania energii.

Ulubione sodkoci? Nie musisz z nich cakowicie rezygnowa. Pod warunkiem, e...

Czy zatem cakowicie zrezygnowa z ulubionych sodkoci? Nic podobnego. Wystarczy przestrzega paru zasad: je ciasta i inne sodycze (take lody) domowej roboty lub gorzk czekolad, w maych porcjach i nie czciej ni 2 razy w tygodniu. Najlepiej wyznaczy sobie konkretne dni, w ktrych pozwalamy sobie na odstpstwa od codziennej penowartociowej diety, tym sposobem unikniemy czstszych "grzeszkw". Jeli za najdzie Ci naga ochota na produkty bogate w cukry wybierz wiee lub suszone owoce, bdce wietn namiastk wysokokalorycznych ciastek z kremem. Powodzenia!

Autork tekstu jest Aleksandra Kilen-Zasieczna, dietetyk, specjalista ds. ywienia czowieka, wacicielka Poradni Dietetycznej JeszFresh w Warszawie.

rdo: zdrowie.gazeta.pl

     

Koa terenowe












Oferty pracy

  • Pracownik sprztajcy
    Pracownik sprztajcy Oferta skierowana do osb z orzeczeniem o stopniu niepenosprawnoci Numer...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Statystyka

Użytkowników : 2
Artykułów : 187
Odsłon : 1053432
Naszą witrynę przegląda teraz 53 gości 

ARCHIWUM      strona gwna     kontakt     mapa serwisu      dla pracownikw